Wróć do aktualności

26 czerwca 2023

Wycieczka do Baranowa Sandomierskiego i Osady Kochany

22 czerwca wyruszyliśmy do Baranowa Sandomierskiego i Osady Kochany.

Nasza wycieczka rozpoczęła się od zwiedzania słynnego Baranowskiego Zamku, uważanego za jeden z najpiękniejszych i najcenniejszych zabytków w Polsce. Ta wyjątkowa budowla późnorenesansowa często bywa porównywana do znanego krakowskiego Wawelu, co przyniosło jej przydomek „Małego Wawelu”. Wzniesiony pod koniec XVI wieku, Zamek Baranowski przez stulecia służył jako rezydencja dla wybitnych rodzin szlacheckich, takich jak Wiśniowieccy, Lubomirscy, Potoccy czy Krasińscy. Podczas zwiedzania wnętrza tego historycznego obiektu, przewodnik z pasją opowiadał o burzliwej przeszłości Zamku, a także o życiu jego dawnych mieszkańców. Oprócz ciekawej historii, na każdym kroku podziwialiśmy imponujące elementy architektoniczne, takie jak zdobienia, ornamenty czy krużganki, które stanowią nieodłączną część uroku tego miejsca.

Ponadto, w trakcie zwiedzania mogliśmy zachwycić się zbiorem sztuki, obejmującym malarstwo, tkaniny i meble, które odzwierciedlały bogatą i różnorodną historię tego zabytku. Tym samym, Zamek Baranowski to nie tylko majestatyczny przykład architektury, ale także prawdziwa skarbnica polskiej sztuki i historii. Warto dodać, że Zamek jest otoczony przez malowniczy park, który doskonale dopełnia atmosferę tego magicznego miejsca.

Kolejnym punktem programu tego dnia były warsztaty związane z kulturą lasowiacką. Podczas zajęć prowadzący przybliżył nam historię Lasowiaków, prezentując elementy ich kultury, które wpłynęły na kształtowanie ich tożsamości. Uczestnicząc w warsztatach, mieliśmy okazję poznać charakterystyczne wzory i motywy lasowiackie, które zdobiły tradycyjne stroje wykonane z naturalnych materiałów. Symbolika tych motywów, powiązana z naturą i życiem wśród lasów, ukazała nam głęboką więź tej społeczności z otaczającym ich środowiskiem. Warsztaty pozwoliły nam również zgłębić kulinarną stronę Lasowiaków. Zapoznaliśmy się z typowymi potrawami, sposobami ich przyrządzania oraz składnikami używanymi w ich kuchni. Prowadzący zwrócił także uwagę na aspekty codziennego funkcjonowania i pracy tego społeczeństwa. Okazało się, że Lasowiacy zajmowali się głównie rolnictwem, ale z powodu nieurodzajnych gleb, nie zawsze mogli liczyć na obfite zbiory. W rezultacie, rozwijali różne rzemiosła, takie jak krawiectwo, tkactwo, wyroby z wikliny czy bednarstwo, co przyczyniło się do ich samowystarczalności.

Warsztaty obejmowały również część praktyczną, podczas której mogliśmy odtworzyć typowy wzór dla kultury lasowiackiej. Realizacja tego zadania wymagała od nas dużo precyzji i cierpliwości, jednak pod czujnym okiem prowadzącego zdołaliśmy stworzyć piękne pamiątki. Po zakończonych zajęciach wszyscy udaliśmy się na obiad do restauracji zamkowej.

Osada Kochany była ostatnim punktem naszej wycieczki. Wstępując do niej, przekraczaliśmy imponującą bramę wykonaną z pni drzew, która wprowadziła nas w pełen atrakcji świat. W przyjaznej atmosferze zwiedziliśmy Przydomowy Zwierzyniec Prawie Zoo oraz Narodową Galerię Niepodległości Polski. To unikatowe miejsce łączy w sobie miłość do zwierząt i pielęgnowanie tradycji, oferując niezapomniane wrażenia.

Wycieczka dostarczyła nam niezwykłych doświadczeń, pozwalając odkryć bogactwo kulturowe Polski. Baranowski Zamek, warsztaty lasowiackie oraz Osada Kochany zapewniły nam nie tylko wiedzę, ale także umiejętności praktyczne oraz piękne wspomnienia, które z pewnością pozostaną z nami na długo.

/JacyTacyWTZJanowLubelski

Oświadczenie o dostepności

/WTZwJanowieLubelskim

KRS 0000213751

z dopiskiem "WTZ Janów Lubelski"

WTZ Janów Lubelski ©2019 - 2024

23-300 Janów Lubelski

numer konta bankowego: PEKAO O/Sandomierz

33 1240 2786 1111 0010 5670 9561

z dopiskiem "darowizna na WTZ Janów Lubelski"